onsdag 5 september 2012

Uppskattning

Det är något jag är dålig på att visa. Uppskattning.

Jag känner mig bara malplacerad och konstgjord så fort jag ska säga något bra till någon.

Självklart gör inte detta att jag inte säger uppskattande saker till folk. Men jag kanske inte gör det så ofta som man borde.

Men vad uppskattar jag då?

Jag uppskattar tystnad.

Att inte känna press på att vara rolig eller säga något smart.

Det är få förunnat att kunna sitta tyst tillsammans med sina vänner.

Det kan jag göra med Snadraa. Så har det alltid varit med oss. Varje helg under högstadiet satt vi och tittade på tv i pyjamas. Hela helgen. Sade inte ett piss till varandra. Men det behövdes på något vis. Att få vara tyst tillsammans under de där förvirrade åren.

Jag uppskattar att känna mig rolig.

Är det någon som är bra på att få mig att känna mig rolig så är det Chlinnéa!

Hon skrattar nästan alltid åt det jag säger. Och ofta när jag inte anstränger mig. Sketabra!

Känner mig lite smått som ett geni då och det tycker jag om eftersom jag faktiskt är helt övertygad om att jag är ett geni.... ja, eller i alla fall de dagar då jag är övertygad om att jag är en snigel.

Jag uppskattar ärlighet.

Det är Feva-Klena bra på. Det första hon sade till mig när vi inte träffats på ett halvår var: Har du pyjamas på dig?

Jag hade mina nya blommiga shorts som jag var jättekär i. -.-

Men jag uppskattar det ändå. Hellre en sådan kommentar än: Åh vad fiiiin du är gumman!!! Ah Mah Gaawd!!

Jag uppskattar att bli uppskattad

Channa är bäst på uppskattning. Hon säger bra saker om en helt naturligt och man känner sig tio centimeter längre bara så där.

Men nu fattas hon mig.

Jag uppskattar att få låtsas kunna något om livet. 

Chulia är några år yngre än mig och då kommer det sig naturligt att jag känner mig gammal och kanske rentav erfaren. Men det är ju egentligen bara för just det, att jag är lite äldre.

Egentligen är det Chulia som är den med erfarenheten och jag skulle ha gett min högerfot för att ha fått henne som vän i åttan.

Men nu får jag ge råd och säga till när vissa saker faktiskt inte är hela världen och att hon kommer ha glömt allt det där om bara några år.

Jag uppskattar omtanke.

Med Chally får man prata och lyssna så mycket man vill. Eller bara sitta tyst när det är det som känns bra.

Chally har lärt mig så otroligt mycket och hon är den smartaste jag känner.

Hon tar även ned mig på jorden. Skrattar åt mig när jag inte kan brygga kaffe och säger att jag är knas.


Och hon är den mest omtänksamma som finns. 

Det uppskattar jag.

Alla mina vänner är bra på alla dessa saker som jag skriver att jag uppskattar. 

De fick stå för var sin grej nu, helt enkelt, för att det såg coolt ut. 




Vi avslutar med en gif om en paprika-rumpa. (Ja, jag är på gif-humör)






1 kommentar: